5 maja 2015

Zakwas na żur + żurek wg 5 Przemian



                                  ZAKWAS NA ŻUR                               

Składniki:



  • 1 szkl. mąki żytniej (mówi się, że ma być typ mąki 2000, ja miałam inny i też wyszło, ważne żeby była żytnia, a numer to sprawa drugorzędna)
  • 1 litr wody (ja zalałam mąkę zimną wodą z kranu i wyszło, niektórzy mówią, żeby wrzątkiem sparzyć mąkę - wg mnie bez sensu)

Jak już napisałam zalewamy mąkę wodą, przykrywamy szmatką i mieszamy 2 razy dziennie. Na 3 dzień zakwas gotowy do użycia. Mój pachniał mąką żytnią, trochę wodą z ogórków i słabo kwaśny w smaku, ale przyjemna ta kwaśność była. Jeśli śmierdzi to trzeba robić od nowa. 





Liczy się prostota wykonania. Woda i mąka, i będzie dobrze :)


                                              ŻUREK WG 5 PRZEMIAN                                      

Składniki:

  • 2-3 l wrzątku 
  • szczypta tymianku 
  • wołowina z kością (ja kupiłam szponder wołowy)
Gotujemy 1 godz, a potem dodajemy:
  • 4 całe marchewki 
  • całą pietruszkę
  • 2 cebule w całości 
  • 3 rozgniecione ząbki czosnku 
  • 1/2 łyżeczki imbiru w proszku 
  • pieprz, sól do smaku 
Gotować 1 godz., wyjąć jarzyny i mięso:
  • wlać zakwas na żur (ile chcecie; ja wlałam połowę z tego co zrobiłam, nie powinno być bardzo kwaśne; WAŻNE! Wlewajcie po zamieszaniu, nie odcedzajcie mąki)
  • dodać wrzątek, jeśli woda wyparowała w czasie gotowania 
  • 1 łyżeczkę majeranku 
  • 1/2 łyżeczki kminku 
  • 1/2 szklanki słodkiej śmietany - wg uznania 
Podajemy z ziemniakami, jajkiem na twardo i pokrojoną kiełbasą (osobno ugotowaną). 

Smacznego!