5 maja 2015

Zakwas na żur + żurek wg 5 Przemian




Moja druga Połówka męczyła mnie o żurek. Ja tematu unikałam, bo nie smakuje mi zakwas, który w sklepach jest dostępny, więc żurku w moim domu nie było. I pewnego dnia podjęłam wyzwanie, żeby zrobić zakwas na żur samodzielnie. O dziwo, wyszło za pierwszym razem :)

                                                   ZAKWAS NA ŻUR                                                


Składniki:



  • 1 szkl mąki żytniej (mówi się, że ma być typ mąki 2000, ja miałam inny i też wyszło, ważne żeby była żytnia, a numer to sprawa drugorzędna)
  • 1 litr wody (ja zalałam mąkę zimną wodą z kranu i wyszło, niektórzy mówią, żeby wrzątkiem sparzyć mąkę - wg mnie bez sensu)

Jak już napisałam zalewamy mąkę wodą, przykrywamy szmatką i mieszamy 2 razy dziennie. Na 3 dzień zakwas gotowy do użycia. Mój pachniał mąką żytnią, trochę wodą z ogórków i słabo kwaśny w smaku, ale przyjemna ta kwaśność była. Jeśli śmierdzi to trzeba robić od nowa. 

Nie dodaje żadnych przypraw, a tym bardziej czosnku (jak widzicie na zdjęciu, mój czosnek czekał, aż trafi do garnka już gotującego się żurku), bo to bez sensu. Przyprawy osłabiają fermentację. Wolę żeby hulało w zakwasie bakteriami na całego :) No i nie dodałam też skórki chlebowej, bo po co? Podobno, żeby była pożywka, ale pytanie z czego skoro bakterie w chlebie są martwe po upieczeniu bochenka :) 



Liczy się prostota wykonania. Woda i mąka i będzie dobrze :)


                                              ŻUREK WG 5 PRZEMIAN                                      

O kuchni 5 przemian już pisałam w poście o rosole. Mam nadzieję, że Wam smakowało :) Tym razem będzie żurek wg 5 przemian.

Składniki:

  • 2-3 l wrzątku (smak gorzki)
  • szczypta tymianku (smak gorzki)
  • wołowina z kością (ja kupiłam szponder wołowy)
Gotujemy 1 godz, a potem dodajemy:
  • 4 całe marchewki (smak słony)
  • całą pietruszkę (smak słony)
  • 2 cebule w całości (smak ostry)
  • 3 rozgniecione ząbki czosnku (smak ostry)
  • 1/2 łyżeczki imbiru w proszku (smak ostry)
  • pieprz (smak ostry)
  • sól/ vegeta do smaku (smak słony)
Gotować 1 godz., wyjąć jarzyny i mięso:
  • wlać zakwas na żur - smak kwaśny - (ile chcecie; ja wlałam połowę z tego co zrobiłam, nie powinno być bardzo kwaśne; WAŻNE! Wlewajcie po zamieszaniu, nie odcedzajcie mąki)
  • dodać wrzątek, jeśli woda wyparowała w czasie gotowania (smak gorzki)
  • 1 łyżeczkę majeranku (smak gorzki)
  • 1/2 łyżeczki kminku (smak słony)
  • 1/2 szklanki słodkiej śmietany - wg uznania (smal słony)
Podajemy z ziemniakami, jajkiem na twardo i pokrojoną kiełbasą (osobno ugotowaną). 

Smacznego!

p.s. Miałam litr zakwasu i idealnie wyszły 2 porcje. Co z robić z tym co zostało jeśli nie chcemy jeść żurku przez 2 tygodnie? :)

Mój patent na zamrożenie zakwasu (i każdej innej zupy jeśli chcemy ją porcjować): do miski wkładam woreczek śniadaniowy i wlewam zakwas, tyle ile pomieści miseczka. I do zamrażarki. Tym sposobem po rozmrożeniu mam gotową porcję zakwasu/zupy :]

porcja zakwasu



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz