7 grudnia 2015

Soczewica (Lens culinaris Medik.)

Czy wiecie, że poprawna wymowa słowa "soczewica" w XIV wieku ratowała życie?

Była to metoda Władysława Łokietka na sprawdzenie narodowości ludu krakowskiego. "Wyłapywano" w ten sposób niemieckich buntowników (Niemiec miał trudności z wymową "soczewicy"). Kto poprawnie wymówił m.in. "soczewica", uniknął śmierci. 

...a teraz o samej roślinie:
  • soczewica jest rośliną jednoroczną (informacja dla tych co chcą ją hodować :) - w ogóle wszystkie strączkowe są jednoroczne
  • jej skamieniałości (datowane na czasy neolitu) zostały znalezione podczas wykopalisk w Szwajcarii - czyli już od dawna jest znana :)
  • jest przysmakiem wegan i wegetarian, ale ja też ją lubię :)
  • jej odmiany:
-> soczewica pomarańczowa, żółta i czerwona - najlepsza do zup, bo fajnie się rozgotowuje
-> soczewica brązowa - do pasztetów, kotletów itp.
-> soczewica zielona - po ugotowaniu pozostaje sypka, czyli fajna do farszów
-> soczewica czarna (Beluga) - do pikantnych przekąsek
-> francuska soczewica dupuy - podobno do wszystkiego :)
  • najłatwiej dostępna jest zielona i czerwona, pozostałe należy poszukiwać w tzw. sklepach ze zdrową żywnością
  • soczewica to fajny zamiennik fasoli
  • ma masę witamin i minerałów (inaczej bym nie poruszała tematu soczewicy) - uchronię Was przed przepisywaniem ich z encyklopedii, bo to sami możecie sprawdzić - jednak koniecznie muszę wspomnieć, że jest to super źródło kwasu foliowego i żelaza!
  • polecam soczewicę też tym z Was, którzy mają problem z głębokim snem - jest źródłem tryptofanu (aminokwas, dzięki któremu mamy melatoninę i lepiej się śpi - po drodze powstaje jeszcze serotonina)
  • świetna profilaktyka raka jelita grubego, niski IG i mało kalorii :)



A teraz najfajniejsze... :)


                                 ZUPA Z CZERWONEJ SOCZEWICY                                 


Do gara wrzucamy:
  • 3 skrzydełka (lub coś innego mięsnego co lubicie)
  • 2-3 litry wody
  • 200 g przecieru/koncentratu pomidorowego
  • 200 g czerwonej soczewicy
  • połówka pora
  • 2 łodygi selera naciowego 
  • 1/2 selera (bulwa)
  • pietruszka
  • 3 marchewki
  • cebula
  • 300 g ziemniaków (ja ich nie użyłam, bo nie lubię bardzo gęstych zup)
  • sól, pieprz, liście laurowe, ziele angielskie (opcjonalnie)

Ja mam szybkowar, więc wszystko poszło od razu do gara i po 15 minutach była zupa, którą dodatkowo zblenderowałam, żeby uwolnić smak soczewicy (wcześniej wyciągnęłam mięso). Seler naciowy się zbuntował i nie dał się zmielić :(
Jeśli nie macie szybkowaru to proponuję gotować wszystko razem (oprócz soczewicy i ziemniaków) 40 minut, po czym dodajcie soczewicę/ziemniaki i gotujcie jeszcze 15-20 minut. Kwestię miksowania zostawiam Wam. 

Smaczności! 

[Aktualizacja 16.01.16]

                               ARMEŃSKA ZUPA SOCZEWICOWA                                

Składniki na 1,5 - 2 litrów wody:

  • 2 ząbki czosnku
  • 200 g soczewicy
  • 1/2 szklanki suszonych pokrojonych moreli
  • 3 łyżki oleju (zamiast dodawać porcję rosołową)
  • cebula
  • papryka (ja użyłam zielonej)
  • 2 puszki pomidorów z sosem (800 g)
  • średni bakłażan lub cukinia
  • 1 łyżka cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • ziele angielskie
  • sól, pieprz do smaku
  • zielenina
Jak macie szybkowar to wszystko na raz do gara.
Jeśli nie macie to osobno gotujemy soczewicę. W tym czasie można podsmażyć cebulę (ja tego nie robiłam, ale na pewno polepszy trochę smak zupy). Dodaj warzywa i morele, i duś z cebulą około 10 minut. Przełóż warzywa do soczewicy. Dopraw i dodaj zieleninę. Gotuj do miękkości soczewicy. Ja tradycyjnie zmiksowałam zupę.

Miodzio!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz