18 grudnia 2017

Zdrowa skóra

Chociaż niemożliwe jest zapobieganie procesowi starzenia się skóry, właściwe odżywianie i suplementacja może pomóc utrzymać ładną cerę. 


ROŚLINNE PRZECIWUTLENIACZE

Hamują stan zapalny skóry, mają działanie przeciwnowotworowe, opóźniają starzenie się skóry, łagodzą podrażnienia skóry, zmniejszają ryzyko oparzenia słonecznego, przyspieszają gojenie się ran, chronią przed wolnymi rodnikami.


KAROTENOIDY

Substancje te mają udokumentowane właściwości antyoksydacyjne oraz fotoprotekcyjne. Dieta wzbogacona szczególnie o likopen lub B-karotenem (lub suplemenatcja) zwiększa ochronę przed poparzeniem słonecznym (ludzka skóra jest stosunkowo bogata w likopen i β-karoten).

Dodanie do diety algi Dunaliella spowoduje, że poziom karotenoidów w skórze będzie większy. 

Likopen znajduje się w czerwonych owocach i warzywach, takich jak pomidor, marchew, arbuz, papaja (nie zawierają go truskawki i wiśnie). 

β-karoten znajduje się w żółtych oraz czerwonych warzywach i owocach, a także w ciemnozielonych warzywach liściastych, m.in. w marchwi, słodkich ziemniakach, dyni, pietruszce naciowej, szpinaku, papryce, brokułach, morelach, mango, papai i pomidorach.

Β-karoten jest prekursorem witaminy A (witamina A występuje jako retinol w produktach pochodzenia zwierzęcego i w formie prowitaminy A, czyli beta-karotenu, w produktach pochodzenia roślinnego).

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i różnicowania keratynocytów (komórki naskórka). Źródło: wątroba, mleko, sery, tłuste ryby, żółtko jaj.

Niedobór witaminy A objawia się suchą, łuszczącą się, zrogowaciałą skórą oraz łamliwymi paznokciami i włosami. Pochodne witaminy A wykazują wielokierunkowe działanie na skórę, m.in. wygładzają skórę i redukują zrogowaciały naskórek, cofają objawy fotostarzenia, powodują rozjaśnienie przebarwień posłonecznych i hormonalnych, regulują produkcję łoju i redukują zmiany trądzikowe (w tym blizny potrądzikowe), zwężają pory, wygładzają i zmniejszają drobne zmarszczki mimiczne. 


WODA


Woda stanowi główny składnik podstawowej warstwy skóry. Zalecane dzienne spożycie wody wynosi to minumum 1,5 l.

BIAŁKA

Białka są niezbędne dla odnowy skóry i gojenie się ranBiałka składają się z aminokwasów, które nie mogą zostać zsyntetyzowane przez organizm i muszą zostać dostarczone z jedzeniem. Niedobór białek prowadzi do zmniejszenia sprężystości skóry, łamliwości i matowości włosów.

Ze względu na szczególne potrzeby skóry najważniejsze są kolageny. Składają się z aminokwasów:
  • GLICYNA: jest składnikiem pokarmowych występującym w większości produktów wysokobiałkowych – zarówno zwierzęcych (ryby, mięso, produkty mleczne) jak i roślinnych (rośliny strączkowe) – wystarczy więc normalna, urozmaicona dieta, w której kilkukrotnie w ciągu dnia poda się produkty białkowe. Ponadto organizm sam potrafi syntezować ten aminokwas z innych składników.
  • LIZYNA: jajka, mleko i produkty mleczne, kurczak, jagnięcina, czerwone mięso, ryby (osoby wykluczające produkty zwierzęce z diety, aminokwas ten mogą dostarczyć z kiełkami zbóż, produktami z pełnego ziarna (nie poddanych obróbce cieplnej), szpinakiem
  • LEUCYNAmleko i produkty mleczne, kasza jaglana, jaja, mięso, ryby, strączki

TŁUSZCZE

Główne lipidy skórne to ceramidy, cholesterol i kwasy tłuszczowe.

Ludzkie ciało nie jest w stanie syntetyzować kwasów tłuszczowych, muszą więc być dostarczane z żywnościąGłównymi źródłami kwasów tłuszczowych: warzywa, oleje (z nasion winogron, słonecznika, zarodków pszenicy, kukurydzy, orzecha włoskiego, soi, olej lniany), mięso, tłuste ryby (łosoś, halibut, makrela, sardele, sardynki).

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3, omega-6) są kluczowymi czynnikami kontrolnymi stanu zapalnego. Ich niedobór będzie powodował różne dermatozy, w tym łuszczycę [klik] i trądzik oraz niedobory witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E, K.

Zaburzenia gospodarki lipidowej powodują powstawanie nieestetycznych guzów w skórze zwanych tłuszczakami.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) poprawiają sprężystość oraz koloryt skóry i włosów, wzmacniają system immunologiczny, zapobiegają utracie wody przez skórę, łagodzą stany zapalne oraz zapobiegają procesowi starzenia naskórka. 

Moim ulubionym suplementem w tej kategorii jest olej z kryla [klik] (w kapsułkach).

WĘGLOWODANY

Nadmiar węglowodanów powoduje m.in. występowanie rozstępów w skórze, wzrost tkanki tłuszczowej. Z kolei, niedobór błonnika pokarmowego (węglowodany nieprzyswajalne) prowadzi do zaparć, co też może dać objawy skórne. 

WITAMINY

Są to związki, których organizm nie może sam wytwarzać albo potrafi je wytwarzać tylko w minimalnych ilościach

  • rozpuszczalne w wodzie

witamina B1 - jej niedobór powoduje niedokrwienie skóry, rozszerzenie naczyń krwionośnych (spadek ciśnienia krwi), zaparcia
witamina B2 – jej niedobór powoduje wystąpienie zapalenia języka, błony śluzowej jamy ustnej i zajady w kącikach ust, sprzyja łojotokowym zmianom skórnym
witamina B6 – niedobór sprzyja łojotokowemu zapaleniu skóry twarzy i szyi
- witamina B12 – niedobór prowadzi do niedokrwistości, w związku z tym skóra staje się blada, cienka, pergaminowa
witamina H = B7 – niedobór prowadzi do występowania zapalenia skóry, zmian łojotokowych
witamina PP = B3 - w szczególności pomaga skórze zatrzymywać wilgoć; ma również właściwości przeciwzapalne; niedobór prowadzi do objawów choroby zwanej pelagrą, w której występują zmiany skórne w postaci zaczerwienienia, obrzęku i pęcherzy na skórze rąk, nóg i twarzy eksponowanej na działanie promieni słonecznych; po ustąpieniu ostrego stanu zapalnego skóra staje się twarda, szorstka, łatwo pęka oraz wykazuje ostro odgraniczone przebarwienie
kwas pantotenowy = B5 – niedobór powoduje zapalenie skóry
kwas foliowy = B9 – niedobór powoduje niedokrwistość
- witamina C – niedobór powoduje bladość skóry, objawy hiperkeratozy, wybroczyny krwawe w skórze

  • rozpuszczalne w tłuszczach

- witamina A – niedobór powoduje wysychanie skóry, cechy hiperkeratozy (tzw: skóra ropuchy), włosy stają się suche, łamliwe, paznokcie wykazują podłużne bruzdkowanie
witamina D – niedobór może być przyczyną zwiększonej potliwości skóry
witamina E - chroni organizm przed wolnymi rodnikami, wpływa pozytywnie na jakość skóry, hamuje proces starzenia się skóry, reguluje wydzielanie łoju; przy niedoborach następuje rogowacenie brzegu mieszków włosowych, skóra staje się sucha, szorstka
witamina K – jej niedobór powoduje wystąpienie objawów skazy krwotocznej, krwawienia podskórne

PIERWIASTKI

Należą do związków niezbędnych dla funkcjonowania organizmu, które muszą być dostarczane z jedzeniem. Chociaż nie dostarczają energii, to pełnią w organizmie szereg ważnych funkcji między innymi:
  • są materiałem budulcowym
  • wchodzą w skład komórek, płynów ustrojowych, enzymów, hormonów
  • biorą udział w przenoszeniu tlenu do komórek
  • wspomagają prawidłową pobudliwość nerwów, mięśni
  • biorą udział w gospodarce wodno - elektrolitowej, w utrzymaniu równowagi kwasowo – zasadowej

Ich źródłem są produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, woda i sól kuchenna. Te składniki, które nie zostają wykorzystane, wydalane są z moczem i kałem.

  • CYNK – niedobór powoduje zapalenie skóry, owrzodzenie błony śluzowej jamy ustnej, zapalenie języka, gorsze gojenie się ran, łysienie, biegunki, niedobór może powodować niepłodność
  • ŻELAZO - niedobór jest przyczyną niedokrwistości, która objawia się: bladością skóry, warg; odżywia i dotlenia cebulki włosowe, a jego brak powoduje osłabienie, matowość i wypadanie włosów
  • MIEDŹ - jest składnikiem enzymów potrzebnych do syntezy elastyny, kolagenu i melaniny
  • MAGNEZ - zwalnia procesy starzenia się, zapobiega wypadaniu włosów
  • SÓD - niedobór sodu prowadzi do szybkiego odwodnienia, a w związku z tym do spadku napięcia skóry
  • CYNK - ułatwia syntezę keratyny, a niedobór upośledza gojenie ran, hamuje wzrost włosów, zwiększa skłonność do schorzeń bakteryjnych skóry, występowania powierzchownych zmian zapalnych i łuszczenie
  • CHLOR – ma działanie bakteriobójcze, odkłada się na skórze i pod nią chroniąc przed drobnoustrojami; nadmiar chloru powoduje znaczne wysuszenie włosów i silne reakcje alergiczne skóry
  • JOD – chroni skórę i włosy przed czynnikami zewnętrznymi, a poprzez wspomaganie krążenia skórnego powoduje jej lepsze dotlenienie i odżywienie


PROBIOTYKI

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które wywierają bezpośredni wpływ na trawienne. Należą do nich Lactobacillus (L. casei, L. rhamnosus, L. Johnonii) i Bifidobacterium (B. breve, B. longum, B. bifidum). Pobudzają układ odpornościowy i hamują stany zapalne, co łagodzi np. atopowe zapalenia skóry.

W sprzedaży dostępne są również KOSMETYKI PROBIOTYCZNE

OPÓŹNIENIE PROCESÓW STARZENIA SIĘ SKÓRY 

  • dieta bogata w warzywa, oliwę, ryby
  • witamina C, retinol, wapń, fosfor, magnez, żelazo, krzem i cynk
  • ograniczenie węglowodanów
  • karotenoidy, takie jak luteina czy zeaksantyna
FITOTERAPIA W PIELĘGNACJI SKÓRY
(rośliny wybrane)
  • aronia czarnoowocowa 
  • berberys pospolity
  • bez czarny
  • borówka czarna
  • dziewanna kutnerowata
  • jarząb pospolity 
  • malina 
  • marchew
  • nagietek
  • pokrzywa zwyczajna
  • rokitnik
  • skrzyp polny






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz